reklama

Catalonia is not Spain

Čo sa deje v Katalánsku? Prečo Slováci sú pre Kataláncov momentálne hrdinami? Prežila som si v tejto krajine svoje a preto si dovolím podeliť sa o svoje skúsenosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)
Manifestácia 11.9.2012 v Barcelone
Manifestácia 11.9.2012 v Barcelone 

Pamätám si moje prvé leto v Katalánsku. Bolo plné nových pocitov, ľudí, zvykov...všetkého. Najviac mi však v pamäti zostalo to, že ani jeden človek, ktorí sa ma opýtal odkiaľ som, nevedel, kde Slovensko je...a že vôbec existuje. Ľudia sa ma pýtali nato, či je u nás ešte vojna, alebo či u nás už existuje mikrovlnná rúra...a tí čo boli najbližšie k správnej odpovedi, víťazoslávne prehlasovali, že boli v našom hlavnom meste, v Prahe. Spomínam si nato, že možno právne vtedy som sa najviac rozčuľovala, keď som videla aký dokážu byť ľudia ignorantskí voči okolitému dianiu. Vtedy som sa cítila Slovenkou viac než inokedy, a i keď po stí krát som im vysvetľovala kde sa Slovensko nachádza a že naším hlavným mestom už skoro dvadsať rokov je Bratislava po separácii s Českou republikou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Musím priznať, že prvý rok som mala niekoľko incidentov s typickými staršími ľuďmi, ktorí sú silnými národovcami vo svojej zemi. Vec sa má totiž tak, že i keď Katalánsko je iba jednou z provincií Španielska, má vlastný jazyk, zvyklosti, históriu, vládu, rádio, televíziu...všetko čo jeden štát potrebuje. A ja samozrejme, ako študentka strednej školy som prišla „do Španielska" na letnú brigádu a tak som rozprávala po španielsky. No niektorí domáci obyvatelia hovoria zásadne len vo svojom jazyku, ktorým je katalánčina. Tam samozrejme vznikali problémy, pretože aj keď si človek môže myslieť, že katalánčina bude len jedným z dialektov španielčiny a určite je veľmi podobná tak sa mýli. Vtedy som ešte nerozumela čo tých ľudí stojí hovoriť na mňa normálnou španielčinou, keď každý jeden z nich ju ovláda a mala som pocit akoby to robili naschvál ešte ťažšie než to samé, 16-ročné dievča, v cudzej krajine, má.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nato, aby človek dokázal pochopiť to čo sa momentálne deje medzi Katalánskom a Španielskom musí byť dostatočne zasvätený do diania. Vec sa má tak, že Katalánsko využilo príležitosť kedy je Španielsko v kríze a otvorilo ústa. Prvým krokom bola organizácia absolútne nenásilnej manifestácie na katalánsky národný sviatok, ktorým je La Diada, 11-teho septembra. Ja som tam bola, a ak niektoré politické orgány tvrdia, že tam bolo 600 tis. ľudí, tak majú vážny problém buď s očami, alebo v počítaní. Na tejto manifestácii, ktorá sa konala na hlavných uliciach Barcelony sa zišlo minimálne 1,5 milióna ľudí, teda aspoň tak tvrdí väčšina zdrojov, no podľa mňa tam bolo aspoň 2 milióny ľudí. Ale to sú len čísla, podstatné je, že pri tejto udalosti sa z celého Katalánska zišli ľudia, ktorí si želajú len jedno - NEZÁVISLOSŤ. To je presne slovo, ktoré znelo z úst všetkých zúčastnených. Bolo tak dojímavé vidieť, rodiny s deťmi, starých ľudí, či ľudí na invalidnom vozíčku s vlajkou Katalánska. V tom momente som sa cítila a súčasť niečoho veľkého, niečoho čo môže zmeniť životy všetkým tým ľuďom pochodujúcim po uliciach Barcelony.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa rozdeľovala moja krajina, mala som 5 rokov. Preto si nepamätám aké to bolo, viem len to, čo mi rozprávali rodičia a starí rodičia. No pritom, ako sa oddelí Katalánsko už budem. Je to môj druhý domov a preto mi na tom veľmi záleží.

Tak ako nás, Slovákov pred siedmymi rokmi nikto nepoznal, tak nás teraz pozná každý jeden Katalánec. A to z dôvodu, že práve naša krajina prešla referendom a následným rozdelením. A to je presne to, po čom oni túžia. Referendum a následná separácia. Každý deň počúvam v rádiu o Česku a Slovensku. Kto by bol povedal, že nakoniec budeme pre tento národ istým spôsobom vzorom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nikto nemôže zmeniť v ľuďoch to, že sa cítia byť niečím iným než by si on prial. Katalánsko nikdy Španielskom nebolo a ani nebude.

Júlia Mikulášeková

Júlia Mikulášeková

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentka, ktorá má v hlave plno myšlienok, ktoré sa len snaží dávať do súvislostí. Zoznam autorových rubrík:  VerejnéSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu